Om mig

Jag är lektor i retorik och fil. dr i pedagogik. Jag forskar om retorik och utbildningshistoria och undervisar i retorik.

Porträttfoto

Forskning

I min forskning anlägger jag bland annat kulturhistoriska, kunskapssociologiska och läroplanshistoriska perspektiv på retorik och utbildning. Några av mina intresseområden är bildning, dygd, fostran och identitet; läromedel och medier; skriftspråkligheter och retoriska praktiker. Jag intresserar mig särskilt för retorik som ingång till läroplansstudier och för den retoriska läroplan som tar form på olika nivåer.

Jag disputerade 2011 på den utbildningshistoriska och retorikhistoriska avhandlingen Vältalighet och mannafostran. Retorikutbildningen i svenska skolor och gymnasier 1724–1807. Avhandlingen kartlägger utbildningens innehåll och praktiker – från teoretiska läroböcker och klassiska texter till skriftliga och muntliga övningar – och diskuterar hur retorikutbildningen inte bara syftade till kunskap och färdigheter utan också till moral och karaktär.

Undervisning

Jag undervisar i retorik vid Södertörns högskola, både på kurser och program. Huvuddelen av min undervisning ligger inom retorikämnet, men jag är även verksam inom andra utbildningar, bland annat för blivande lärare och förskollärare. MIna undervisningsområden inkluderar retorikhistoria, retorisk didaktik, retorisk kritik, retoriskt medborgarskap samt uppsatshandledning. År 2024 utsågs jag till Meriterad lärare.